20, 21.11
Donja Hota
Enkidu Khaled / 0090
In Donja Hota nodigt Enkidu Khaled een diverse groep artiesten uit om te reflecteren over opstand in tijden van sociale strijd en over de kracht van het individu om de samenleving te veranderen: Betina Abi Habib, Leila Anderson, Ana Vilela Da Costa, Yasmine Deroui, Line Mertens, Nadia Lauro en Alma Saray. Ze verzamelen zich rond de erfenis van de feministische schrijfster Nawal El Saadawi en nemen samen een collectieve identiteit aan, die van de figuur Donja Hota.
Als Donja Hota denken ze na over wat een non-conformistisch leven kan zijn:
je storten op de mogelijkheden van koppig idealisme,
je klaarmaken om te vechten voor genot,
het ondergronds systeem versterken,
kijken naar de absurditeit van tools die we hebben gekregen,
de sporen van vrijheid uit het archief van je lichaam trekken,
de fundamentele maatschappelijke illusies verscheuren,
een ontplooiend terrein voortbrengen.
Donja Hota’s naam weerspiegelt die van Don Quichote. Beiden worden onterecht gezien als helden en dwazen. Maar Donja Hota strijdt niet tegen windmolens. Ze deelt een leven en manieren waarop het geleefd kan worden.
Realiteit wordt verweven met fictie, helden en antihelden worden één, het persoonlijke en het politieke versmelten. Geleid door hun koppige idealisme, dat zowel hun eigen leven als dat van hun fictionele creaties beïnvloedt, willen de artiesten Sadaawi’s feministische principes in de praktijk omzetten. Horizontaliteit, samenwerking, en transparantie vormen de rode draad die zowel in vorm als in inhoud doorheen het stuk lopen. Of zoals Saadawi het zou zeggen: “niet enkel verbinden via het maken van kunst, maar ook organiseren en juichen bij de mogelijke dreiging van collectieve actie”
"The character Donja Hota is fuelled by the spirit of Nawal El Saadawi. She was a writer, an activist, a doctor. And she was also a revolutionary leader. In a fierce and bold way, she dedicated her life to activism to raise knowledge and awareness about the female body. (...) Enkidu approached each of us with Nawal’s work in hand, tapping into our specific history, linking us to her. She was the entry point for our process."
Enkidu Khaled studeerde theater in Bagdad en bij DasArts in Amsterdam, en woont en werkt vandaag in Brussel. Khaled leeft zowel in de Midden-Oosterse als de Europese wereld, en gebruikt theater om de clichés en fantasieën uit te dagen die beide werelden over elkaar hebben. Hij stond eerder al in het Montyprogramma met Bagdad (2017) God 99 (2021) en Tank Tink/One (2022).
20.11.24
- 20u3021.11.24
- 20u30
Van en met Betina Abi Habib, Leila Anderson, Ana Vilela Da Costa, Yasmine Deroui, Enkidu Khaled, Line Mertens, aR, Alma Saray visuele installatie Nadia Lauro lichtontwerp Luc Schaltin tekstuele reactie Joachim Robbrecht proces visualisatie Enrica Camporesi artistieke inspiratie Edit Kaldor technische ondersteuning Hamdan Saray videowerk Dhyaa Joda pantser breiwerk Chloé Courcelle bewegingstips Keyna Nara productie Platform 0090 / Enkidu Khaled coproductie Kaaitheater, De Brakke Grond, C-Takt, Het Laatste Bedrijf met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale