programma

21, 22.05

FI FI FILE

Amelia Malfait Lakhtara

20u30

  • voorstelling

FI FI FILE is een beeldende voorstelling waarin spelers, muziek, en een levende scenografie elkaar ontmoeten te midden van een eeuwige file.

Twee mensen staan vast op de autosnelweg, vast in hun hoofd en lichaam. Vast in hun auto, die veilige ijzeren kooi vanwaar we nog eens goed kunnen roepen op de ander. Maar waar zijn we dan eigenlijk kwaad om?

FI FI FILE gaat over de sleur en de potentie die verveling met zich meebrengt, over onderdrukte verlangens, woede, en geweld.

Via karikaturen, banaliteit, popcultuur, vervreemding en humor in het ongemak creëert deze ‘file’ een beeldend universum waarin droom en werkelijkheid elkaar ontmoeten. Deze transitzone van een wagen en associatieve ‘tiktak-wereld’ vormt misschien wel dé snelweg naar het proberen omhelzen van onszelf en de Ander.

Tussen willekeur en betekenis trilt alles, is alles een nu.
We zijn de cirkels kwijt, we zijn gescheiden door middel van onze huid.
We willen naar huis en reizen verder weg in de hoop een thuis te bereiken.
In de file aanvaarden we verlies.
Zijn er andere, niet-menselijke manieren om heel dicht bij elkaar te komen?

FI FI FILE onderzoekt het potentieel van dit samenzijn en kijkt daarvoor naar een ondergronds leven; hoe leven schimmels met elkaar?

FI FI FILE is een beeldende voorstelling waarin spelers, muziek, en een levende (schimmelachtige) scenografie elkaar ontmoeten te midden van een eeuwige file. We krijgen eindelijk vaart in onze opgekropte verlangens en frustraties. FI FI FILE is een ode aan de chaos waarin we krampachtig een lijn willen zien.

Amelia Malfait Lakhtara (zij/haar, 1995) is een Brusselse theatermaker. Na enkele omzwervingen in geschiedenis, arabistiek en filosofie, studeerde ze met FA FA FACADE in 2021 af als theatermaker aan het RITCS en sloot ze zich aan bij TransfoCollect. Malfait Lakhtara werkt met, en is onderdeel van de collectieven Caddy For Palestine en Collectif Faire-Part.
Ze is gefascineerd door het Abjecte en het Schaduwrijk, het negatief van een wakkere realiteit, de onderbuik van het bestaan waar Funghi, Paddenstoelen, Slijm en Algen gedijen.  Wars van conventies bricoleert ze werelden als junkyards, bevolkt door creaturen die de verschillen tussen mens, dier en ding ontmantelen.
Malfait Lakhtara is geobsedeerd door het ritme van cirkelvormige bewegingen, in tegenstelling tot de lineaire verhalen die ons binden. Van de ingewikkelde netwerken van mycelium tot de eeuwige dans van kwallen, van de stille gesprekken van bomen tot de echo’s van intergenerationele trauma’s. Wat alle cirkelvormige bewegingen gemeen hebben is verbinding, en ze vindt troost in de onderlinge verbondenheid van alle dingen, door wat als dood materiaal wordt beschouwd te reactiveren.

concept & regie Amelia Malfait Lakhtara spel & creatie Rachid Laachir en Katrien Valckenaers scenografie Amelia Malfait Lakhtara & Katrien Baetslé kostuum Katrien Baetslé productieleiding & regie-assistentie Noor de Graaf lichtontwerp & techniek Aaron Bruyninckx muziek Aziza & Adam Russell geluidstechniek Flor Huybens dramaturgie & coach Bouchra Lamsyeh producenten Detheatermaker, Atelier210, Kunstencentrum BUDA, Kunstenwerkplaats, Monty met dank aan DeKriekelaar, De Grote Post, DE MAAN, Bâtard, Vlaamse overheid, VGC grafisch ontwerp Quentin Lamouroux