
22, 23.10
En Peau de Pêche
Dounia Mahammed
Twee bacteriën dwalen over een huid. Ze lezen de tekens die erin achterbleven en vertellen wat onderhuids plaatsvond.
En peau de pêche deelt een reeks gedachten, die samen een ritmisch gedicht vormen; een atypisch lied over doorstreept worden en jezelf doorstrepen, over het verdringen van opdringerige herinneringen. Over wissen wat was en wassen wat is. Over wat met iemand kan gebeuren als validistische, racistische, seksistische blikken en woorden woekeren in je onderhuidse.
Een speelse, kleurrijke, muzikale performance. Een intiem delen dat hoopt te helen, dat wil ont-wikkelen wat ingewikkeld werd. Een binnenwereld die meer en meer vertelt over de buitenwereld.
WAARAAN KAN JE JE VERWACHTEN?
“HET IS OKE ALS JE MIJ NIET BEGRIJPT IK BEGRIJP MEZELF OOK NIETHET IS OKE ALS JE MIJ NIET BEGRIJPT IK BEGRIJP MEZELF OOK NIET meestal altijd.”
Hanna Zaouad – NEOHUMAIN
Deze performance hoopt met iedereen verbinding te maken: eigen noden, verschillende achtergronden, unieke lichamen. En peau de pêche probeert prikkelvriendelijk te zijn.
Voor de performance begint is bij het onthaal informatie te vinden over toegankelijkheid. Een half uurtje voor de voorstelling begint kan je hier een medewerker aanspreken om in de zaal kennis te maken met het decor en spelers. Een technieker kan het felste licht of het luidste geluid laten zien of horen. Zit je graag dichtbij de deur? Dan kan er een plekje voor je vrijgehouden worden.
De de performance duurt 50 minuten zonder pauze en de deuren van de zaal gaan open 5 minuten voor de start (zie uur op je ticket).
Heel de vertelling gebeurt zowel in Nederlandse gesproken taal als in Vlaamse Gebarentaal (VGT). Om de poëzie van deze talen ruimte te geven, wordt niet alles letterlijk en simultaan vertaald of verteld. Soms vertelt de Gebarentaal, soms de muziek, beelden, gesproken, of geanimeerde geschreven taal.
We spelen in een intieme, open opstelling. Binnen en buiten lopen, geluid maken of bewegen wordt niet ontmoedigd, de deur staat altijd op een kier. Er is een medewerker aanspreekbaar en een rustruimte voor wie wil ontprikkelen.
De performance wil zowel voor publiek als betrokken team een veilige, flexibele plek vormen. We ontvangen graag feedback, die kan je communiceren aan de infobalie voor toegankelijkheid bij de inkom. We zullen bijsturen waar mogelijk.
Dounia Mahammed (zij/die) studeerde in 2015 af aan de opleiding drama aan het KASK en omschrijft zich als een queer zoekend schrijvend makend speler met een bijzondere liefde voor planten, klei, kleur, kauwen, hout, water, maïzena (bindmiddel!), vragen, bewegen en bewogen worden. Dounia’s werk speelt vaak met taal en klank, op zoek naar manieren van (mis-)communiceren. Het probeert iets te vertellen over mens-zijn, zoekend naar verbinding, schipperend tussen verwondering en vertwijfeling. Liefdevol activisme en de opstart als freelance vertrouwenspersoon nemen naast het artistieke werk een belangrijke plek in.
22.10.25
- 20u3023.10.25
- 20u30
Concept, tekst en performance Dounia Mahammed artistiek en dramaturgisch advies Hannah Zaouad Scenografie Musia Mwankumi, Geertje Vangenechten Licht Louise Crabbé Motion graphics Jacques Muela Kabeya muziek/sound Alan van Rompuy Gebarentolk Kristien Desmettre Productie Flo Delameilleure vertrouwenspersoon Shari Aku Legbedje Producent Moussem Nomadisch Kunstencentrum Coproducenten KAAP, Monty, De Brakke Grond, VIERNULVIER Grafisch ontwerper Yasmine Chakib Met de steun van De Vlaamse Gemeenschap Met dank aan Kunstenwerkplaats, GC Felix Sohie, De FIGURANTEN, Zindzi Tillot Owusu, Silke Huysmans, Hannes Dereere en Simon d’Huyvetter