
20, 24.05
Public Sharing: Kin Care Laboratory
School of Love
School of Love nodigt je op dinsdag 20 mei uit voor Togethermess & Kin Care: In the Spirit of the Beguines, en op zaterdag 24 mei voor Public Sharing: Kin Care Laboratory.
In the Spirit of the Beguines
Op 20 mei gaan Rita Fanendael (begijn) en Pauline Roque (filmmaker) in dialoog met het publiek over hoe de oude traditie van de begijnen tot op vandaag inspiratie kan bieden voor nieuwe manieren om met zorg, solidariteit en gemeenschap om te gaan.
Samen zullen we een reis maken door deze vrouwelijke wereld, uit het verleden én het heden, en ons afvragen: hoe en onder welke omstandigheden kwamen de historische begijnen geleidelijk bij elkaar? Hoe realiseerden ze zorg en saamhorigheid onder elkaar en met anderen? En hoe zetten de begijnen van vandaag deze “traditie” voort, terwijl ze deze vernieuwen en aanpassen aan de hedendaagse wereld?
De avond zal zich ontvouwen als een participatieve dialoog met gefilmde getuigenissen van hedendaagse begijnhoven, historische inzichten, poëtische en mystieke teksten van middeleeuwse vrouwen en beelden van een agape, een oud christelijk ritueel dat vandaag opnieuw tot leven wordt gewekt. Rita en Pauline zullen ook persoonlijke ervaringen delen van hun eigen spirituele en helende paden – momenten van zoeken naar betekenis en verbinding, in zichzelf en met anderen.
Doe mee en leer over alternatieve manieren van leven en spirituele vrouwentradities – je bent van harte welkom!
Public Sharing: Kin Care Laboratory.
Op 24 mei dompelt School of Love je onder in een publiek moment van delen, reflectie en solidariteit.
Sluit je aan wanneer we de resultaten tonen van een vijfdaags kunstlaboratorium rond kin care, gemeenschapsvorming en rechtvaardigheid in verandering. We delen de tools, rituelen en ideeën die hieruit zijn ontstaan.
In een tijd waarin zorg vaak wordt overgelaten aan de markt en steeds meer mensen zich alleen voelen, brachten we deelnemers uit verschillende vakgebieden samen. Samen onderzochten we hoe we nieuwe vormen van steun en samenwerking kunnen voorstellen—geworteld in gemeenschap, niet in het individu.
Via rituelen, gesprekken en gezamenlijke creatie vroegen we ons af:
Hoe kan kunst bijdragen aan genezing en preventieve zorg?
Hoe kunnen we solidariteit versterken zonder dat dit ten koste gaat van de verantwoordelijkheden van bestaande instellingen?
En wat betekent het eigenlijk om verantwoordelijkheid te nemen voor onze verbondenheid met elkaar?
We nodigen je uit om met ons mee te denken over hoe zorg eruitziet wanneer het vertrekt vanuit verwantschap.
Het lab bestaat uit: Berno Odo Polzer, Ana Pinter, Maru Mushtrieva, Cathy Del Rizzo, Lisa Coppi, Hanne Van Dyck, Oscar Mathieu le Bussy, Kristina Ivic, Mathilde Hausermann Ramisse, Tamar Levit, Olga Bientz, Adva Zakai, Ychaï Gassenbauer, Martina Petrovic, Irena Radmanovic, Laura Oriol.
School of Love (SOL) is een collectief uit Brussel. Leden van SOL komen van verschillende artistieke achtergronden, zoals performance, dans, visuele kunsten, onderwijzen, participatieve praktijken, antropologie en muziek. Ze ontwikkelen collectieve en artistieke praktijken. Hier zijn mensen uitgenodigd om verschillende manieren en vaardigheden van samenleven te onderzoeken. Dit doen ze door liefde te benaderen als een wijze van engagement in de politieke en sociale ruimten. Liefde bevat kwaliteiten van belichaamde aandacht en emotionele beschikbaarheid. Het is meer dan een gevoel: het is een keuze, een beoefening, een intentie.

School of Love invites you on Tuesday May 20 for Togethermess & Kin Care: In the Spirit of the Beguines, and on Saturday May 24 for Public Sharing: Kin Care Laboratory.
On May 20, Rita Fanendael (beguine) and Pauline Roque (filmmaker) will present a special evening of reflection and dialogue, exploring how the ancient tradition of the beguines can inspire new ways of living care, solidarity and community today.
Together, we’ll journey through this feminine world—past and present—asking: how and under what circumstances did the historical beguines gradually come together? How did they live out care and togetherness among themselves and with others? And how do today’s beguines continue this “tradition,” while renewing and adapting it to the contemporary world?
The evening will unfold as a participatory dialogue featuring: filmed testimonies from contemporary beguinages, historical insights, poetic and mystical texts by medieval women and a filmed glimpse of an agape, an ancient Christian ritual brought back to life today.
Rita and Pauline will also share personal experiences from their own spiritual and healing paths—moments of searching for meaning and connection, within themselves and with others.
Come learn about alternative ways of living and women’s spiritual traditions—you are warmly welcome!
On May 24, School of Love will immerse you in a public moment of sharing, reflection and solidarity.
Join us as we present our prototypes, tools and rituals born from our five-day art laboratory on kin care, commoning and transformative justice.
In a world where care is commodified and isolation grows, we’ve gathered practitioners from across disciplines to imagine new alliances, rebellions, and support structures—grounded in community rather than individualism. Through ritual, dialogue, and collective creation, we’ve asked: How can art foster healing and preventive care? How might we build systems of solidarity that empower without replacing institutional responsibility? What does it mean to take responsibility for our collective belonging?
This is an invitation to witness, question, and process with us—to expand what care could be when practiced as kinship.
The lab includes: Berno Odo Polzer, Ana Pinter, Maru Mushtrieva, Cathy Del Rizzo, Lisa Coppi, Hanne Van Dyck, Oscar Mathieu le Bussy, Kristina Ivic, Mathilde Hausermann Ramisse, Tamar Levit, Olga Bientz, Adva Zakai, Ychaï Gassenbauer, Martina Petrovic, Irena Radmanovic, Laura Oriol
School Of Love (SOL) is a collective based in Brussels. Members of SOL have various artistic backgrounds, such as performance, dance, visual arts, teaching, participative practices, anthropology and music.They develop collective artistic practices, which invite people to explore ways and skills of being and acting together. They do this by approaching love as a mode of engagement in political and social spheres, rather than only as a personal matter. Love carries qualities of embodied attention and emotional availability, it’s more than a feeling: it’s a choice, a practice, an intention.
20.05.25
- 19u0024.05.25
- 16u00