programma

21, 22.01

Slovakia, what’s the story, Mum?

Katja Dreyer

20u30

  • voorstelling
  • Engels
  • Duur: 75 minuten
  • Deze voorstelling bevat stroboscopisch licht, schelle geluiden en diepe bassen.
"At its core, the performance is a powerful exploration of memory, language, and the burdens of history."

PZAZZ

Het is 1968 en Katja Dreyers moeder ontvlucht haar thuisland Tsjecho-Slowakije. Nadat de Sovjet-Unie haar geboorteland bruusk binnenvalt en zo een einde maakt aan de Praagse Lente, zoekt ze haar geluk in West-Duitsland.

 

In haar praktijk spit Katja Dreyer naar het verleden om zo ons gelaagde heden beter te begrijpen. Nu waagt ze zich voor het eerst aan haar moeders geschiedenis. Toch blijkt zich verhouden tot haar Slowaakse en Slavische identiteit geen makkelijke opdracht. Haar moeder kan (of wil?) zich immers niet alles herinneren en bovendien leerde Dreyer nooit haar moeders taal.

 

Gelukkig leert ze in haar zoektocht Peter Savel, een half Slovaakse, half Brusselse danser, kennen. Als queer jongetje stuurde zijn moeder hem naar de Slovaakse volksdans, om hem enigszins te ‘reguleren’. Vandaag geeft hij zijn kennis door aan Katja. Zijn taal, zijn dans, zijn handen én voeten vormen zo het portaal naar haar eigen voorgeschiedenis. Samen schetsen ze al deze parallelle verhaallijnen die zich afspelen tijdens en na het ‘socialisme met een vriendelijk gelaat’. In een collageachtige reeks van gedanste en gesproken gedichten, blijft één vraag sluimeren: wat geven we door aan de volgende generatie?

"Ik wil vooral nieuwsgierigheid opwekken naar waar je vandaan komt, zodat je met open ogen kan kijken naar je verleden"

Interview BRUZZ

Katja Dreyer is theatermaker, danser, docent en performer. Ze werkte onder meer samen met Nico Boon, Mette Edvardsen, Begüm Erciyas en David Weber Krebs, en studeerde Intercultural Theater Making aan het HKU, pendelde tussen Nederland en België vooraleer ze zich in Brussel vestigde in 2005.

Concept/text/creation/performance: Katja Dreyer Creation/movement/performance: Peter Savel Sound creation/performance: Anne Van de Star Sound advice: Benne Dousselaere Dramaturgy: Esther Severi Scenography & costume design: Anna Halász Lighting: Geni Diez Outside eyes: Willem de Wolf, Rodrigo Batista Image: Britt Hatzius Thanks to Nova Synagoga, Stanica-Zilina (Slovakia), REZI.DANCE (Komařice, Czech Republic), kunstencentrum BUDA (Kortrijk), Monty (Antwerp), KWP Pianofabriek (Brussels), Workspacebrussels (Brussels), HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste (Kaaitheater), Barbora Jombíková, Marketa Malkova, Ľubomír Šavel, Beata Šavelová, Maria Danizova, Saskia Ottis, Britt Hatzius, Helga Duchamps, Jan van Gijsel, Anneleen Masschelein With the support of De Vlaamse Overheid, Flanders State of Arts