programma

4.02

All Watched Over by Machines of Loving Grace

Ezra Veldhuis & Bosse Provoost

20u00

  • double bill
  • voorstelling
  • co-presentatie
  • language no problem
  • Duur: 60 min

Deze voorstelling vindt plaats in c o r s o, Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem

 

TECHTOPIA DOUBLE BILL

Combineer met de voorstelling Zero Feet Away van Tibau Beirnaert en Laurens Aneca op 5 of 6 februari in Monty en krijg korting op de ticketprijs.

 

Trigger warning: deze voorstelling maakt gebruik van stroboscopisch licht en een rookmachine.

Lees hier het interview met Ezra Velduis en Bosse Provoost

I like to think (and 
the sooner the better!) 
of a cybernetic meadow

 

where mammals and computers 
live together in mutually 
programming harmony 
like pure water 
touching clear sky.

 

I like to think 
    (right now please!) 
of a cybernetic forest 
filled with pines and electronics 
where deer stroll peacefully 
past computers 
as if they were flowers 
with spinning blossoms. 

 

I like to think 
    (it has to be!) 
of a cybernetic ecology 
where we are free of our labors 
and joined back to nature, 
returned to our mammal 
brothers and sisters, 
and all watched over 
by machines of loving grace.

 

 – Richard Brautigan

 

In zijn idealistische gedicht ‘All Watched Over by Machines of Loving Grace’ schetste Richard Brautigan een vredevolle wereld waarin natuur en technologie hand in hand gaan. Zestig jaar later kunnen we alleen maar lachen om zoveel argeloosheid. Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt eerder (arbeids)disciplinerend of gericht op sociale controle, dan dat ze ons nieuwe vormen van vrijheid geeft. Of moeten we het idee een nieuwe kans geven?

 

Beeldend kunstenaar Ezra Veldhuis en podiumkunstenaar Bosse Provoost dompelen je onder in een hypnotiserende dansvoorstelling op het snijvlak van theater, performance en installatiekunst. De voorstelling schippert tussen utopie en scepsis, tussen roes en ontnuchtering. We zien een “cybernetische ecologie”, waarin niet altijd duidelijk is of de verstrengelingen tussen mensen, materialen en apparaten symbiotisch of conflictueus zijn. Het licht lijkt te willen misleiden en hypnotiseren, de muziek vraagt om vertrouwen te hebben en los te laten. De vraag is niet óf we verstrengeld zijn, maar hoe we ons binnen die verstrengeling bewegen.

 

At last I am free, I can hardly see in front of me!

Monty >< c o r s o presenteren ‘Techtopia’ 4-5-6 februari  

 

Ook dit seizoen presenteren Monty en c o r s o samen twee voorstellingen en daarbij richten ze hun blik naar de toekomst. AI en digitale toepassingen beheersen steeds meer onze lichamelijkheid en intimiteit. Maken al die sociale – gezondheid -en datingapps ons vrijer en meer verbonden met het eigen lichaam en elkaar? Of zorgen ze juist voor beklemming en vervreemding? De theatrale verbeelding van mogelijke toekomstbeelden balanceert vaak tussen utopie en dystopie.

 

De beeldende voorstelling All Watched Over by Machines of Loving Grace van Erza Veldhuis en Bosse Provoost schippert tussen utopie en scepsis. De makers bevragen samen met hun spelers vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie. In de solovoorstelling Zero Feet Away bekijkt Tibau Beirnaert welke impact datingapps hebben op onze beleving van intimiteit en relaties. Beiden voorstellingen schetsen een alternatieve ruimte waarin verschillende lichamen, materialen en apparaten een nieuw ecosysteem vormen.

 

Naast de voorstellingen is er ruimte voor ontmoeting en debat. Het volledige context-programma wordt gecureerd door dramaturg Lotte Vrancken en volgt later.

  • 04.02.25

    -  20u00

Concept, licht en scenografie Ezra Veldhuis & Bosse Provoost Choreografie Nathan Ooms, Bosse Provoost, Ezra Veldhuis Performers Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut, Nathan Ooms Kostuumontwerp & objecten Carly Rae Heathcote Geluidsontwerp Benne Dousselaere Outside eye: Marc Vanrunxt Uitvoering scenografie Sibran Sampers, Remco Wuyts Technisch productieleider Wim Bernaers Outside eye Marc Vanrunxt Stage dramaturgie Cesar Vromman Productie Hiros Coproductie : C-TAKT, NEXT Festival, auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Perpodium, Kraagsteen Met de steun van Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, de Vlaamse overheid, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Ufund