programma

30, 31.05

De Stem van de Vingers

Said Reza Adib & Thomas Bellinck

20u30

  • Engels
  • Nederlands
  • voorstelling
  • Duur: 100 min

Nederlands gesproken with English subtitles

Theatermaker Thomas Bellinck en journalist Said Reza Adib werken sinds enkele jaren op lange afstand samen. Die afstand is geen keuze, maar het gevolg van een grensregime dat de internationale beweging van de ene promoot en van de andere belemmert. Een reis die voor de ene acht uur duurt, duurt voor de andere acht jaar. Omdat het voor Thomas en Reza haast onmogelijk is om hetzelfde podium te delen, schreven ze samen een hoogstpersoonlijke tekst voor twee performers. Vanuit de richeltjes en groefjes die kriskras over de huid van hun vingertoppen lopen, zoomen ze uit. Naar een wereld waarin aangeboren huidpatronen laptops versleutelen. En waarin vingers door overheden worden opgevorderd als meetinstrument – om te bepalen wie waar welkom wordt geheten.

 

Vingerafdrukken werden voor het eerst gebruikt als bewijsmateriaal bij inbraken en om documenten te ondertekenen onder de Chinese Qin-dynastie. 2.000 jaar later zetten Europeanen ze in als technologie voor bevolkingscontrole. Na het neerslaan van de Indische Onafhankelijkheidsoorlog van 1857, begonnen Britse koloniale ambtenaren te experimenteren met het nemen van vingerafdrukken om hun administratieve greep te versterken. Na India volgde Zuid-Afrika, dat een eeuw lang zou dienen als koloniaal laboratorium voor vormen van biometrisch bestuur die vandaag ingang vinden over de hele wereld. In 2015 stuurde de Europese Commissie een werkdocument uit waarin sprake is van opsluiting en dwang om de vingerafdrukken te verkrijgen van mensen die asiel aanvragen of die de EU binnenkomen zonder officiële toestemming. Mensen die verplicht worden om hun vingerafdrukken af te staan, worden in het document ‘datasubjecten’ genoemd: dragers van leesbare informatie. De nieuwste generatie scanners registreert ondertussen niet langer de opperhuid, maar is vandaag in staat om een lichaam onderhuids te lezen, op het niveau van de cellen in de dermis die de lijnen in onze vingertoppen genereren.

 

Waarom is de ene mens vrij om EU-grenzen over te gaan, terwijl die voor de andere mens gesloten blijven, of slechts na zeer veel moeite en uitvoerige controles openen? Waarom duurt een reis van Afghanistan naar Europa voor de één een dag en voor de ander acht jaar?

 

De afgelopen zeven jaar werkte de Brusselse kunstenaar en theatermaker Thomas Bellinck aan Simple as ABC, een serie voorstellingen en installaties over het Europese (im)mobiliteitsregime. In Simple as ABC #7: The Voice of Fingers richt Bellinck zich samen met de in Finland gevestigde Afghaanse journalist Said Reza Adib op een van de controle-instrumenten van de grenspolitie: de vingerafdruk.

 

In de multimediale voorstelling, met een hoofdrol voor tientallen rode tulpen, zoomen de twee in op de erfenis van Francis Galton en zijn eugenetica, op het lijnenspel op vingertoppen en op de mensonterende tocht die Reza maakte naar Finland. Omdat Reza niet mag reizen binnen Europa, werkt hij noodgedwongen op afstand met Bellinck samen en laten ze twee performers op het podium hun teksten vertolken.

Said Reza Adib en Thomas Bellinck verbeelden in ‘De stem van vingers’ de onmenselijke behandeling van asielzoekers aan de hand van een bedachtzame scenografie. (...) ‘De stem van vingers’ vertelt hun verhaal zonder haast, waardoor het de kans krijgt om in zijn volledigheid bij je binnen te komen.

Roosje Mestdagh voor pzazz

De stem van vingers zoekt waar mogelijk naar dynamiek, dankzij de sterke vertellers, de afwisseling tussen ­vertelperspectieven, de focus op de mensen achter het systeem en de hoopvolle scenografie, een vuurzee van tulpen als Afghaans vrijheidssymbool.

Charlotte De Somviele voor De Standaard

Dat Adib ondanks alles toch theater blijft maken en journalistiek bedrijven heeft met hoop te maken. “Als mensen na de voorstelling in hun bed nog nadenken over wat ze hebben gehoord, hebben we toch iets bereikt.”

Interview door Michael Bellon voor Bruzz

concept & tekst SAID REZA ADIB, THOMAS BELLINCK decorbouw KOPSPEL & JOLAN MOONEN dramaturgie SAID REZA ADIB & ESTHER SEVERI kostuum RACHID LAACHIR lichtontwerp JANNEKE DONKERSLOOT & STEF STESSEL productieleiding & ondertitels MARTE VAN HASSEL regie THOMAS BELLINCK regiestage FURKAN AK scenografie MIRJAM PLEINES & STEF STESSEL spel MUSIA MWANKUMI/MANIZJA KOUHESTANI & JEROEN VAN DER VEN stem SAID REZA ADIB, SAJJAD HOSSEINI & FATIMA MOUSAVI techniek ARTHUR DE VUYST & JANNEKE DONKERSLOOT tekstcorrectie & vertaling MAHDIEH FAHIMI, JODIE HRUBY & SARAH VAN CAMP video LÉNA ILOO video LÉNA ILOO zakelijke leiding SANDRA RAES OKLOBDZIJA productie ROBIN coproductie THEATER ANTIGONE, ARSENAAL/LAZARUS, MÜNCHNER KAMMERSPIELE & SPIELART met de steun van DE VLAAMSE OVERHEID, KAAITHEATER & KASK / SCHOOL OF ARTS VAN DE HOGENT met dank aan KATIA ARFARA, DONALD BERLANGER, JAVAD HOSSEINI, BART MOENS, BARDIA MOHAMMAD, GWEN SEBUS, DIMITRI STUYVEN, WILLY THOMAS