programma

17, 18.05

De Stem van Vingers

Said Reza Adib & Thomas Bellinck

20u30

  • Engels
  • voorstelling
  • Duur: 100 min
  • Nederlands boventiteld

Waarom is de ene mens vrij om EU-grenzen over te gaan, terwijl die voor de andere mens gesloten blijven, of slechts na zeer veel moeite en uitvoerige controles openen? Waarom duurt een reis van Afghanistan naar Europa voor de één een dag en voor de ander acht jaar?

De afgelopen jaren werkte de Brusselse kunstenaar en theatermaker Thomas Bellinck aan Simple as ABC, een serie voorstellingen en installaties over het Europese (im)mobiliteitsregime. In De stem van vingers richt Bellinck zich samen met de in Finland gevestigde Afghaanse journalist Said Reza Adib op een van de controle-instrumenten van de grenspolitie: de vingerafdruk.

In de multimediale voorstelling, met een hoofdrol voor tientallen rode tulpen, zoomen de twee in op de erfenis van Francis Galton en zijn eugenetica, op het lijnenspel op vingertoppen en op de mensonterende tocht die Reza maakte naar Finland. Omdat Reza niet mag reizen binnen Europa, werkt hij noodgedwongen op afstand met Bellinck samen en laten ze twee performers op het podium hun teksten vertolken.

‘Ik wil niet met je praten, maar ik wil wel dat je luistert.’ Als publiek voel je je net zo. En dat is oké.

De Standaard

Said Reza Adib en Thomas Bellinck verbeelden in ‘De stem van vingers’ de onmenselijke behandeling van asielzoekers aan de hand van een bedachtzame scenografie. (...) ‘De stem van vingers’ vertelt hun verhaal zonder haast, waardoor het de kans krijgt om in zijn volledigheid bij je binnen te komen.

Roosje Mestdagh voor pzazz

De stem van vingers zoekt waar mogelijk naar dynamiek, dankzij de sterke vertellers, de afwisseling tussen ­vertelperspectieven, de focus op de mensen achter het systeem en de hoopvolle scenografie, een vuurzee van tulpen als Afghaans vrijheidssymbool.

Charlotte De Somviele voor De Standaard

Dat Adib ondanks alles toch theater blijft maken en journalistiek bedrijven heeft met hoop te maken. “Als mensen na de voorstelling in hun bed nog nadenken over wat ze hebben gehoord, hebben we toch iets bereikt.”

Interview door Michael Bellon voor Bruzz

concept & tekst SAID REZA ADIB, THOMAS BELLINCK decorbouw KOPSPEL & JOLAN MOONEN dramaturgie SAID REZA ADIB & ESTHER SEVERI kostuum RACHID LAACHIR lichtontwerp JANNEKE DONKERSLOOT & STEF STESSEL productieleiding & ondertitels MARTE VAN HASSEL regie THOMAS BELLINCK regiestage FURKAN AK scenografie MIRJAM PLEINES & STEF STESSEL spel MUSIA MWANKUMI/MANIZJA KOUHESTANI & JEROEN VAN DER VEN stem SAID REZA ADIB, SAJJAD HOSSEINI & FATIMA MOUSAVI techniek ARTHUR DE VUYST & JANNEKE DONKERSLOOT tekstcorrectie & vertaling MAHDIEH FAHIMI, JODIE HRUBY & SARAH VAN CAMP video LÉNA ILOO video LÉNA ILOO zakelijke leiding SANDRA RAES OKLOBDZIJA productie ROBIN coproductie THEATER ANTIGONE, ARSENAAL/LAZARUS, MÜNCHNER KAMMERSPIELE & SPIELART met de steun van DE VLAAMSE OVERHEID, KAAITHEATER & KASK / SCHOOL OF ARTS VAN DE HOGENT met dank aan KATIA ARFARA, DONALD BERLANGER, JAVAD HOSSEINI, BART MOENS, BARDIA MOHAMMAD, GWEN SEBUS, DIMITRI STUYVEN, WILLY THOMAS