programma

1, 2.10

Weiblicher Akt 10 – Liebe Jelinek | CORONA-UITSTEL

Discordia & de Roovers | Weiblicher Akt 10 - Liebe Jelinek | Belgische première

20u30

VOORSTELLING UITGESTELD • Door de impact van het coronavirus op de reismogelijkheden van dit Nederlandse gezelschap, werd deze voorstelling uitgesteld. Tickethouders worden persoonlijk op de hoogte gebracht. In overleg met de artiesten bekijken we of er nieuwe data gevonden kunnen worden.

Wordt je liefdesleven bepaald door je moeder?

Liebe Jelinek is een voorstelling over moeders en dochters, geïnspireerd door leven en werk van Nobelprijswinnaar Elfriede Jelinek. Welk beeld geeft deze provocerende schrijfster ons van de liefde? Jelinek maakt in haar werk vaak gebruik van sprookjes als Doornroosje en Sneeuwwitje, verhalen waarin een problematische moeder-dochter verhouding een belangrijke rol speelt. Nu vraagt Discordia zich af: worden sprookjes door ons gemaakt of worden wij door sprookjes gemaakt?

De drie actrices nemen in een zelfgeschreven sprookje hun eigen moeder-dochter verhouding onder de loep en worden daarbij geholpen door het werk van Marie Louise von Franz, schrijfster van ‘De vrouw in het sprookje’ (1980). In haar taboedoorbrekende analyse van sprookjes laat Von Franz zien dat het in bepaalde situaties juist gezond is om níet van je moeder te houden, en dat je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.

Liebe Jelinek is deel 10 in de reeks Weiblicher Akt, voorstellingen gemaakt vanuit het vrouwelijk perspectief over onze beelden en verwachtingen van de liefde. Dit keer speelt ook Sara De Bosschere van de Roovers mee.

Ik ben geen onmens, maar ik schrijf wel over het vernietigende. Mensen zwijmelen weg bij verhalen over romantische avonturen, als de zon ondergaat op Mallorca. Maar wie doet het vuile werk? Dat moet ik doen. Ik ruim de gevoelsdrek op. Dat is mijn taak. Ik ben in de literatuur de vrouw die het puin opruimt, de vrouw met de vuilnisemmer. Ik ben de liefdesafvalverwerking.

Jelinek gebruikt het wankelende beeld van de clichématige man-vrouw verhouding als groteske metafoor voor cruciale maatschappelijke wanverhoudingen. De Nobelprijs-winnares maakt in haar werk vaak gebruik van sprookjes als Doornroosje en Sneeuwwitje, verhalen waarin een problematische moeder-dochter verhouding een belangrijke rol speelt. Nu vraagt Discordia zich af: worden sprookjes door ons gemaakt of worden wij door sprookjes gemaakt?

De drie actrices nemen in een zelfgeschreven sprookje hun eigen moeder-dochter verhouding onder de loep en worden daarbij geholpen door het werk van Marie Louise von Franz, schrijfster van De vrouw in het sprookje (1980). In haar taboedoorbrekende analyse van sprookjes laat Von Franz zien dat het in bepaalde situaties juist gezond is om níet van je moeder te houden, en dat je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.

‘Liefde kan alleen bestaan tussen gelijken en is daarom onmogelijk tussen man en vrouw, jammer dat ik niet lesbisch ben’.

“De makers duiken in het gedachtengoed van Elfriede Jelinek en komen boven met verrassende observaties, grappige intermezzo’s en poëtische momenten. (…) Gastactrice De Bosschere biedt mooi spel in een net weer even andere stijl dan de Discordianen.” ★★★★ – De Volkskrant

“Liebe Jelinek is een van de beste in de serie Weiblicher Akt die ik heb gezien. Een aanrader.” ★★★★ – RiRo

“Discordia levert met het bijna vijf kwartier durende Liebe Jelinek weer een intelligent denkstuk vol relevante paradoxen af.” – Theaterkrant

  • 01.10.20

    -  20u30
  • 02.10.20

    -  20u30