15, 16, 17.06
Salomonsoordeel
ILAY DEN BOER
Waar halen wij de wijsheid vandaan voor een Salomonsoordeel? Maak op onontkoombare wijze deel uit van het theaterproject over de Nederlandse asielprocedure
Tijdens dit intieme, interactieve en meeslepende verhaal volg je de asielprocedure en denk je mee. Verwacht geen eenzijdig verhaal: de avond toont de grote dilemma’s binnen de asielprocedure doordat Ilay den Boer deze zelf heeft ervaren en de complexiteit ervan blootlegt. Vanuit de overtuiging dat we met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de omgang met vluchtelingen, vraagt Ilay het publiek om gezamenlijk tot een rechtvaardig besluit te komen. Maar wat betekent dat? Kunnen we besluiten nemen vanuit de huidige procedure en politiek of moeten er aanpassingen komen? Een project dat niet enkel een verhaal komt vertellen, maar ook wil leren van de bezoekers.
Om research te doen voor dit project werkte c zeven maanden als een beslis- en gehoormedewerker van de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de interviews met asielzoekers en uiteindelijk beslissen of hun verhaal het recht biedt om hun een vluchtelingenstatus te geven.
Foto’s website:Ilay den Boer
★★★★ “Resultaat is een belangrijke ethische denkoefening”
“Ilay den Boer verlegt grens tussen theater en journalistiek met ‘Salomonsoordeel.” “Den Boer deed onderzoek, participerend en in alle openheid, zoals theatermakers zelden doen, en journalisten soms. (…) Uiteindelijk, maanden later, schotelt hij ons een beeld voor dat rijker is aan nuance dan je zou verwachten.”
“Waardevolle zoektocht naar menselijkheid in asielbeleid.” “Het is prachtig om te zien hoe gelijkwaardig Peter, Hassan en Ilay zich tot elkaar en het publiek verhouden: open, ontvankelijk, onderzoekend, kwetsbaar.”
Over Ilay den Boer
De projecten van theater en documentairemaker Ilay den Boer (1986) baseren zich op persoonlijke ervaringen en verhouden zich tot de maatschappelijke actualiteit. Zo werkte hij o.a. bij de IND, de rechtbank Amsterdam, een asielzoekerscentrum en Het Leger des Heils om op basis van deze ervaringen theatrale documentaires te maken. In het verleden maakte Ilay den Boer de internationaal met prijzen beloonde reeks Het Beloofde Feest over zijn geboorteland Israël. Het boek Het Beloofde Feest dat hij met Jurjen Sytsma schreef werd in 2018 uitgebracht door Uitgeverij Meulenhoff.
Credits
research, concept, regie en spel: Ilay den Boer | dramaturgie: Maya Arad Yasur | creatief en uitvoerend producent: Denise Harleman & Albert van Andel |assistent verkoop en planning: Femke van Heerdt I stage artistiek: Sebbe Poll I producent: TG Ilay | coproducenten: Likeminds en Het Zuidelijk Toneel | campagnebeeld: vormgeving: Studio Matusiak | fotografie: Paulina Matusiak & Eddy Wenting | scenefoto’s: Prins de Vos & Bas de Brouwer | met dank aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid & Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) Den Bosch en Rechtbank Amsterdam. Volledige creditlijst: www.tgilay-salomonsoordeel.nl
De voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: Stichting Democratie en Media, VSBfonds, Fonds Podiumkunsten, VriendenLoterij Fonds, Fonds ZOZ, Fonds 21, Fentener van Vlissingen Fonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Stichting Elise Mathilde Fonds, Kickstart Cultuurfonds en de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden.
15.06.23
- 19u0016.06.23
- 19u0017.06.23
- 19u00