programma

27.10

è vero è vero è vero

LAFS #8 - IKA SCHWANDER & OUMAR DICKO

21u00

“è vero è vero è vero” (vertaald: ‘het is waar het is waar het is waar’) waren de woorden die de 17-jarige schilderes Artemisia Gentileschi in 1612 uitsprak tijdens het proces tegen Agostino Tassi, de man die haar verkrachtte. Deze performance is geïnspireerd op het tijdloze verhaal van Judith en Holofernes en op Artemisia Gentileschi’s schilderij, waarin het hoofd van haar verkrachter wordt afgebeeld als de gedode Holofernes.
Terwijl Gentileschi het hoofd van haar verkrachter symbolisch afhakte in haar schilderij, draagt regisseur Ika Schwander het tussen haar benen. è vero è vero è vero toont de nasleep van seksueel geweld en laat de tijdloosheid van pijn en verzet zien.

EN –  This performance is inspired by the timeless story of Judith and Holofernes and Artemisia Gentileschi’s painting, in which the head of her rapist is depicted as the slain Holofernes. è vero è vero shows the aftereffects of sexual violence and demonstrates the timelessness of pain and resistance. 

I had three options: wife, mother or nun
But I wanted some epic use for my excellent body
Some heroism
So instead I became a murderer
I killed a man and left his body in his bed
I only took his head
I said goodbye to his army
goodbye
and I left
And now I am returning home with his head between my legs
There is no better place for him to be than between my legs
This is home I said to him
This is my mouth
This is my nose
This is my knee
This is the door
And this is the place where you ought to be
If I would be Judit in this soft and fragile century:
This is the way I would have looked when I returned home
The way I would have danced while returning home
The way I would have closed my eyes
This is what love did to me

"Ika Schwander debuteert met verpletterende voorstelling rond seksueel trauma. Het komt maar zeer zelden voor dat een debuutvoorstelling al van zo’n ijzersterke eigen stijl en identiteit getuigt als è vero è vero è vero, laat staan dat zo’n complex thema op zo’n intelligente en meerduidige wijze wordt aangesneden. Ika Schwander is een talent om scherp in de gaten te houden."

Marijn Lems in Theaterkrant

Credits

Concept, vormgeving, film: Ika Schwander
Spel: Oumar Dicko, Ika Schwander
Artistieke begeleiding: Lies Pauwels
Productie: Festival Cement
In samenwerking met: Via Zuid, Talentontwikkeling Podiumkunsten Limburg

  • 27.10.23

    -  21u00