programma

Martha De Krankzinnige

Lauranne Paulissen & WYF

  • Nederlands
  • voorstelling

In het stuk Martha de Krankzinnige (1879) wordt jonkvrouw Martha van Vlierbeke onterecht beschuldigd van waanzin en verwijderd uit de samenleving. Emotie wordt aanzien voor hysterie, de eis tot zelfbeschikking wordt afgedaan als krankzinnigheid.

 

Het stuk speelt zich af op een 18e-eeuws Vlaams kasteel. Het kind van jonkvrouw Martha wordt weggenomen, wat tot een schokkende reeks gebeurtenissen leidt. Op geld beluste mannen trachten de reproductie en seksualiteit van de vrouwelijke personages in te perken. Sterke vrouwen zoals Martha verzetten zich, maar ook standvastige jonkvrouwen, listige nonnen en onbetrouwbare kamermeisjes dagen het maatschappelijk aanvaardbare uit.

 

Voor deze voorstelling diept actrice en maker Lauranne Paulissen de vergeten Antwerpse toneelschrijfster Anna Slimbroeck de Peuter op uit het archief. De 19e-eeuwse Anna de Peuter was destijds één van de meest gespeelde Vlaamse toneelauteurs. Zelfs tot 50 jaar na haar dood bleven haar stukken de Vlaamse scène beheersen. Desondanks is zij vandaag geen gevestigde waarde meer, en zijn haar stukken zelfs nagenoeg onvindbaar. Reden genoeg om het debuut van deze auteur, Martha de Krankzinnige, meer dan 100 jaar later terug op scène te brengen in een voorstel tot herwerking van de Vlaamse repertoirecanon.

Vrouwelijke meerstemmigheid troef in deze vergeten theaterklassieker van eigen bodem

Lauranne Paulissen werkt samen met Edith Cassiers, Katarina Antunovic en Véronique Hendriks in een uitsluitend vrouwelijke cast en crew. Door middel van grotesk genderbending spel gaan de theatermakers in dialoog met de prikkelende overdrijving en humor van het melodrama, de sappige Vlaamsche taal en de ook vandaag nog prangende thema’s van het stuk.

Als wyf voeren Edith Cassiers en Lauranne Paulissen een pleidooi voor een diverser theaterrepertoire. Samen brengen ze werk van vergeten, vrouwelijke kunstenaars opnieuw op de scène. wyf ontsluiert onbekend vrouwelijk verleden in woord en beeld, beweging en blik.

De productie kadert in het artistieke onderzoek Resisting Repertoire aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Met Cassiers als promotor gaat Paulissen op zoek naar strategieën voor een grotere gendergelijkheid in repertoiretheater.