22, 23, 24.11
De Onzichtbare Man
Orkater
Een spannende en verwarrende voorstelling over de onbetrouwbaarheid van verhalen, over acteren en maskers en over de onzichtbare wereld van de illegaliteit.
– Het Parool
Amsterdam-Noord, 1994.
Kunstenaar Michiel Voet stuit in zijn atelier op de NDSM-werf op de Algerijnse vluchteling Karim Ramtani. De plotselinge aanwezigheid leidt tot een bijzondere samenwerking tussen hem en de kunstenaar: De onzichtbare man.
In de voorstelling vertelt Michiel over deze ontmoeting en de fascinatie die hij ontwikkelde voor het leven van deze vreemdeling. Ongepolijst en bizar.
Vervolgens vertelt Karim Ramtani hetzelfde verhaal, maar dan uit zijn perspectief. Over hoe hij ooit aankwam in Amsterdam vanuit Algiers. Over zijn verborgen leven in Europa. Over het kunstproject waarin hij terecht kwam. Over de absurdistische ensceneringen waarin hij figureerde, vaak vol verbazing en ongeloof. Over de gesprekken die hij voerde met de kunstenaar en over zijn dromen in Europa.
IN DE PERS
De acteur trekt in een fantastisch vurig betoog – op een indringende manier fenomenaal gespeeld – de werkwijze van Voet in twijfel, zonder dat Voet daarbij aanwezig is. “Wat is godverdomme abstractie?”
Het Parool, Rajko Disseldorp
Maar, om met Ramtani te spreken, hoe belangrijk is de waarheid? Als het verhaal maar goed is. En dat is het.
Scènes ★★★★, Jos Schuring
Fascinerend is de relatie van afhankelijkheid, wan- en vertrouwen die tussen de mannen opbloeit.
Trouw ★★★★, Sara van der Kooi
Het is een spannende en verwarrende voorstelling over de onbetrouwbaarheid van verhalen, over acteren en maskers en over de onzichtbare wereld van de illegaliteit
Het Parool, Simon van den Berg
Een parallelle wereld wordt blootgelegd die zich vlak onder onze neus afspeelt, maar die voor de meesten van ons onzichtbaar blijft.
De Telegraaf, Esther Kleuver
Iemand die zo onzichtbaar is als Ramtani, is tegelijkertijd overal. En dus ook weer nergens. Het spel blijft boeiend.
Theaterkrant ★★★, Kester Freriks
De illegaal is nu eens geen slachtoffer.
Die omkering is sterk en gewaagd.
NRC, Herien Wensink
Michiel Voet creëerde een bijzonder project waarin beeldende kunst en toneel samenkomen en werkelijkheid en fictie versmelten.”
Cultuurbewust, Carolien Verduijn
Deze op waarheid gebaseerde theatervoorstelling is gemaakt in nauwe samenwerking met de ‘echte’ Karim Ramtani. De onzichtbare man geeft een stem aan de onzichtbare wereld, de wereld van de illegalen, die zich naast de zichtbare wereld bevindt.
Cleeft.nl
22.11.18
- 20u3023.11.18
- 20u3024.11.18
- 20u30