30.11, 1.12
UR
URLAND
“De belangrijkste introductietekst en de mooiste eindscène.”
– van onze correspondent
DAAR STAAN WE DUS WEER VOOR EIGEN PAROCHIE KUNST TE PROPAGEREN! DE MARS DER BESCHAVING! Aaaaaaa! WIJ ZIJN DE BARBAREN, WIJ ZIJN HET CYNISCHE EUROPA, VERLICHTING, CONTRA-VERLICHTING BLABLAbla!
We willen UR, we willen radicaliteit, we willen verhalen, we willen een ritueel. Terug naar het nulpunt. Harakiri!
Performancecollectief URLAND gaat in UR terug naar de Ursprung, de oorsprong, het aller begin. Wat is onze beweegreden om te scheppen? Wat is de reden om te bewegen. Wat is het geheim van de kunst? URLAND doet een poging het Oer-Ene te ontrafelen. Wat ligt er onder de oppervlakte van de mens? Wat maakt ons mens? URLAND botst met zichzelf, met de wereld, met verwachtingen en interpretatie, met Nietzsche, met traditie, met de Lege Ruimte, en uiteindelijk dus met de kunst. URLAND ziet het theater als de oervorm en tegelijkertijd als de kunst van de toekomst.
In de pers
-
"Ur onderzoekt - met zelfspot - wat er zo mooi is aan toneel" - de Volkskrant
-
"Ur is een ode aan de verbeelding en de kunst, het theater in het bijzonder." - de Volkskrant
-
"Ur zit vol tegenstellingen, waar Urland intelligent mee speelt." - Theaterkrant
-
"Urland neutraliseert cynisme over theater" - NRC
-
"Urland benadert het theater als een relikwie, dat steeds opnieuw ontdekt dient te worden" - Het Parool
-
"Ur is absurd, grappig, aangenaam onvoorspelbaar en ademt vooral liefde voor de magie van theater uit." - SCENES
-
"Ur is een belangrijke voorstelling, denk ik." - De Groene Amsterdamer
Over Urland
URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND kent geen hiërarchie, er is geen regisseur. URLAND ontwerpt het beeld. URLAND maakt het geluid. URLAND schrijft de tekst. URLAND staat zelf op scène. URLAND experimenteert. URLAND verwijst, citeert en samplet. URLAND ziet technologie als middel, niet als doel. URLAND gelooft in live art in digital times.
30.11.18
- 20u3001.12.18
- 20u30