programma

7.06

Women in Troy, as told by our Mothers

DOOD PAARD

20u30

  • Engels
  • double bill
  • voorstelling
  • Nederlandse boventiteling

Double bill

Combineer met de voorstelling Bye Bye Daddy, a Family Business van DOOD PAARD op 6 juni en krijg korting. Koop hier je double bill.

Women in Troy, as told by our mothers vertelt het mythische verhaal over de belegerde stad Troje vanuit het perspectief van de vrouwen en in het bijzonder vanuit die van de moeders. Heden en verleden worden door elkaar geweven, het persoonlijke en het mythische versmelten, helden worden monsters, slachtoffers worden daders en uiteindelijk eist het koor de hoofdrol op. De geschiedschrijving bekeken met een feministische blik.

 

De tekst is van de hand van de Portugese theatermaker en schrijver Tiago Rodrigues. Voor Women in Troy, as told by our mothers laat hij zich inspireren door verschillende versies van de mythe, recente wereldgebeurtenissen en de persoonlijke verhalen van hemzelf en de theatermakers: Alesya Andrushevska, Manja Topper, Kuno Bakker, Tomer Pawlicki.
We leven mee met de ambities en visies, angsten en verlangens, frustraties en woedes van Helena, Hecuba, Cassandra en Andromache.

 

Haakwerk

Het haakwerk dat in het stuk plaatsvindt, is niet alleen een verwijzing naar de mythologie, maar weerspiegelt ook de lange traditie van handwerk als een vorm van protest. Door de eeuwen heen is textiel een toegankelijk medium gebleven voor vrouwen die het gebruikten om hun creativiteit en frustratie te uiten. En juist omdat het zo lang als ‘vrouwenwerk’ werd gezien, kan het nu dienen als het ideale materiaal om commentaar te leveren op de rol van vrouwen in de samenleving.

"Hun interpretaties van Homerus’ Ilias leiden tot een verpletterend mooie voorstelling over oorlog, patriarchale onderdrukking en de manier waarop we verhalen vertellen."

Marijn Lems, De Theaterkrant

"Women in Troy’ is een intelligente en fascinerende vertelling over mannelijk kwaad" "de verbluffend rijke tekst van Tiago Rodrigues weet de aandacht vast te houden"

★★★★☆, De Volkskrant

"Door het eigen uitgangspunt hardop te bevragen en te problematiseren, vervalt Dood Paard nergens in eenduidige simplificaties."

★★★★★, NRC

Dood Paard maakt impliciet en expliciet politiek theater. De voorstellingen zijn het resultaat van een collectief werkproces. Het ontwerp, de vertaling, de regie, de dramaturgie is een collectief proces. De organisatie werkt als een collectief. Het werk van Dood Paard is divers: locatietheater, teksttheater, muziektheater, jeugdtheater, pop-up theater en een combinatie hiervan. Dood Paard staat ook graag midden in de beeldende kunst en muziek. Als je naar Dood Paard gaat, weet je eigenlijk nooit wat je kunt verwachten. Een voorstelling is nooit een eindproduct, maar blijft in beweging. Dood Paard is continu in beweging. Dood Paard vindt zichzelf al jaren opnieuw uit.

Tiago Rodrigues herschrijft klassiekers, bewerkt romans en combineert waargebeurde verhalen met fictie. Voor Women in Troy, As Told by Our Mothers putte hij uit verschillende versies van de Troje-mythe, maar ook uit recente wereldgebeurtenissen en persoonlijke ervaringen uit zijn eigen leven en die van theatermakers en castleden Alesya Andrushevska, Manja Topper, Kuno Bakker en Tomer Pawlicki. Dood Paard en Tiago Rodrigues werkten eerder samen aan het toneelstuk The Jew uit 2011, een bewerking van The Jew of Malta van Christopher Marlowe in Teatro Maria Matos in Lissabon.

Door/van/met Tiago Rodrigues, Alesya Andrushevska, Manja Topper, Kuno Bakker, Tomer Pawlicki, Michael Yallop, Doris de Bruijn en Ramses van den Hurk Tekst Tiago Rodrigues Productie Dood Paard Met de steun van het Fonds Podiumkunsten, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Gemeente Amsterdam Scènefoto's Sanne Peper Affiche Kuno Bakker Campagnebeeld Bowie Verschuuren